Açık Kaynak, Şirketlerin Dönüşümü ve Robomongo’nun Gelir Modeli

Geçen sene E-İşletme Yönetimi(E-Business Management) desini aldığımızda, ödev olarak “açık kaynak hareketi”ni anlatmıştık.

Konuyu anlatırken bir yandan açık kaynak akımının büyüklüğünden, bir yandan da businessla olan bağından bahsediyorduk. Amatörce gerçekleşen sunumumuzda açık kaynak, açık erişim, açık donanım, açık veri, açık bilim(bir zamanların efsanesi, online dergimiz Açık Bilim‘e özlemlerimizle…) gibi konulara değinmiştik.

O gün galiba açık kaynağın businessla olan etkileşimini yetkin bir şekilde aktaramadık. Bugün fark ettiğim bir örnek açıklamak için daha iyi bir örnek olacak sanıyorum.

Şu anda geliştirdiğimiz bir proje için MongoDB kullanıyoruz. SQL’e alışık olduğumuz için güzel bir editör arıyorduk ve Robomongo‘yu bulduk.

Ro
Robomongo

Robomongo, çok tatlı, açık kaynaklı, ücretsiz bir uygulama. Geliştiricilerinin emeğini karşılamak adına başlattıkları kampanyada hedeflerine ulaşamamışlar. Buraya kadar özgür yazılım projelerinin kaynak yaratma yöntemi hep böyleydi, yani bağış toplanırdı; adı crowdfunding olmasa da.

Robomongo’nun(başka örnekler de mevcut) yaptığı şey para kazanmak için business’a hitap etmesi.

Robomongo Fiyatlandırma

Robomongo daha farklı ve daha fazla hizmet verdiği business grubu için ayrı bir fiyatlandırma talep ediyor.

Campaign is over, Robomongo is not 🙂

Robomongo kampanyayı geçemedi, gelir modelinde pek de başarılı olmayabilir. Ancak gelir modellerinin değişirken, yazılım satmanın cazibesini kaybetmeye başladığını görüyoruz. Firmalar müşterilerine ya programı nasıl kullanmaları gerektiklerine dair eğitimler vererek, ya SaaS(software as a service) servis sağlayıcısı olarak ya da müşterilerinin verilerini satarak para kazanıyorlar.

Geçen sene konuyu anlatırken, servis sağlayıcılığına değinmiştim. Bu blog yazımda business’a hitap etmekten bahsettim. Belki ileride verilerden para kazanmak üzerine yazabilirim. Zaman geçtikçe açık kaynak, özgür kaynak, FOSS gibi akımların neyi değiştirdiğini daha net göreceğiz.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s